Dag 4: Bratislava naar Fertörákos, 88 km.

9 augustus 2022 - Fertőrákos, Hongarije

Een zacht bed, een beetje scheef en krom staan we op.😀

De zon schijnt volop, het wordt een mooie en warme dag. Ook in Slowakije is het ontbijt goed. Net voor 09:00 uur fietsen we weg. Bratislava is een mooie en vooral schone stad, geen rond zwervend vuilnis. Tenminste in het centrum, de buitenwijken hebben we niet gezien. Na een paar kilometer zijn we weer in Oostenrijk, Slowakije voelt als een one night stand ( lees: stay😜). Onze route geeft aan dat we de snelweg over moeten steken, erg vreemd, maar nadat we diverse andere fietsers dit hebben zien doen, volgen we ook maar. Bizar…Al snel krijgen we een behoorlijk klimmetje, het zweet loopt al voerde rug. Poeh, het is nu al 25 graden. Het landschap verandert, we fietsen vooral door een windmolen landschap. Honderden, misschien wel duizend windmolens staan hier, zo ver je kunt kijken. Echt indrukwekkend. Nog altijd beter dan een kerncentrale denk ik dan maar. In de buurt van NeuSiedl am See stuurt de route ons over een outlet. Giga groot. De route gaat nu langs de Neusiedl See en we zien vooral wijnvelden en zonnebloemvelden. Onderweg nog even lunchen in de schaduw en moet ik mijn Garmin opnieuw instellen. Hij geeft telkens een routeberekeningsfout, die alleen met een grote reset wordt opgelost. Het is vrij vlak. Bij Rust, een toeristisch plaatsje aan de See, stoppen we voor een pauze en een heerlijk ijsje. Even later passeren we de grens en rijden we via de Iron Curtain trail( een fietsroute van 700 km langs het ijzeren gordijn) Hongarije in. In eens zijn de borden niet meer leesbaar. Deze taal is zo anders kwa schrift, dat je er met de beste fantasie niets van kan maken. Gelukkig spreekt de bevolking hier goed Duits, dus we worden begrepen. Horváth Ház Panzió is een leuke accommodatie en we hebben hier heerlijk gegeten. Alleen kan je in Hongarije niet met euro’s betalen, dat hadden we niet gedacht. Zij zijn tenslotte al lang lid van de Europese Unie. De kaart biedt gelukkig uitkomst. Wel is de WiFi slecht, maar dat is in bijna alle landen van Europa, dus dat is niets nieuws. Wij Nederlanders zijn verwend wat WiFi betreft. Dan maar eerst in Page(Word) het verhaal tikken. Zijn gisteren van reisblog veranderd, volgmijnreis heeft erg veel reclame en telkens gaat het uploaden van berichten niet goed. Nu hebben we reislogger.nl en daar kun je meer foto’s, video’s en nog veel meer gratis posten. Ook hoef je niet telkens volgers uit te nodigen, alles gaat automatisch. Hopelijk bevalt dit. Maar voor nu, iedereen jó éjszakát. ( je voelt hem al aankomen: welterusten op z’n Hongaars.🤔

1. Simone:
    9 augustus 2022
    Prachtig! Leuk om zo een beetje mee te reizen🌻☀️