8 juli, Racrange naar Remich (D), 114 km.

8 juli 2023 - Remich, Luxemburg

Om half 7 zitten we al aan het ontbijt. Heerlijk koel geslapen. Om het dorp uit te rijden mogen we al direct onze klimbenen gaan gebruiken. Het gaat als een tierelier vandaag, we kunnen  de daalsnelheid benutten om verderop weer omhoog te gaan. Tevens hebben we eindelijk de wind in de rug. De route loopt parallel aan de route naar de Middellandse Zee, alleen een kleine 20 km oostelijker. In Vigy is een kleine winkel, dat is dan na bijna 60 km, hier pakken we even een koude cola en wat yoghurtjes. De dagelijkse zuivel quotum moet gehaald worden🤫. Helaas hebben ze geen koud water, nou dan laat maar. Hier gaan we later spijt van krijgen. Graanveld na graanveld rijden we voorbij en in de dorpjes lijkt geen leven aanwezig te zijn, alleen een haan laat horen dat hij leeft als een God in Frankrijk. In de verte doemen de 4 koeltorens van de kerncentrale in Cattanom al aan de horizon. Inmiddels, het is pas 11 uur,  is het bloedheet en in de verte zie ik 2 fietsers tegemoet, of toch niet. Zou het een fata morgana zijn? Nee, ze blijven komen, we groeten, gewoon in het Nederlands. Rond half één draaien we het fietspad langs de Moezel op. Tijdens de lunchstop, een schaduwplek is moeilijk te vinden, beslissen we dat het nog veel te vroeg is om op een camping te gaan. We hebben geen koffie meer, dus drinken we lauwe ijsthee bij de boterham. Laten we maar extra kilometers maken, nu het zo lekker gaat. Gedreven door het feit dat we Frankrijk zo snel mogelijk willen verlaten, rijden we door tot Remich. Dit ligt in Luxemburg, maar de camping ligt aan de andere kant van de Moezel, en dat is in Duitsland. Het is dan pas drie uur, en we gaan eerst zitten voor een biertje. Die smaakt echter zo goed dat we er nog maar een nemen. Oei, valt die even, een beetje tipsie de tent maar opzetten.

Helaas is dit geen Zwitserland, dus we hebben weer douchemuntjes nodig. Ik durf het net niet aan om helemaal koud te douchen, dit moet geleidelijk kouder worden. We lopen de brug over om aan de andere kant (Remich) te gaan eten, ondertussen is bij ons ook het nieuws binnen gekomen, dat het kabinet is gevallen. Na het eten lopen we weer naar de camping terug, er zijn nog 2 Nederlanders op de fiets gearriveerd en hier maken we even een praatje mee. Je weet wel, waar komen jullie vandaan en waar gaat de reis naar toe. Daarna nog even de dag van morgen door nemen. Kijken waar we ongeveer zijn en of er overnachtingsmogelijkheden zijn en dan de tent in.Slapen lukt niet met deze hitte, ik ga rond 22:30 uur even de tent uit om af te koelen, het wordt weer een onrustige warme nacht.Welterusten.