Dag 7: 4 mei 2024, Spijk naar Oirschot, 83 km

4 mei 2024 - Oirschot, Nederland

Dag 7: 4 mei 2024, Spijk naar Oirschot, 83 km.

Er zijn geen gordijnen in onze kamer, een licht rolgordijn is alles en dat betekent dat we vroeg wakker zijn. Blijven wel nog een tijdje liggen soezen. Iets voor 8 uur krijgen we al het ontbijt. Wanneer we om 08:30 uur op de fiets stappen is het nog erg fris. Het zonnetje laat zichzelf voorzichtig zien. We fietsen naar Gorinchem, waar we de veerdienst naar Woudrichem nemen. Oei, wat is dat Gorinchem een leuke stad. Een beetje spijt hebben we nu, dat we gisteren de kou niet getrotseerd hebben om in het centrum iets te gaan eten. Aan de overkant gaan we door Woudrichem, een leuk klein vestingstadje. Je kan hier met een voetveer naar slot Loevestein, dat op een eilandje in de Waal ligt. Wij fietsen over de dijk langs de Waal en steken bij Poederoijensehoek de afgedamde Maas over. Tot aan Nederhemert gaat het over de dijk, hier gaan we met een veerpontje weer naar de overkant om bij Bern, 2 kilometer verder, de echte Maas over te steken. Aan de overkant staat een bord dat Brabant ons welkom heet. Dat is dan de 9e provincie, nog een te gaan, Limburg natuurlijk. Het beste wordt altijd bewaard voor het laatst, toch! De route gaat door Heusden, ook weer zo’n toeristisch vesting stadje, richting Waalwijk. Even verder gaan we de Loonse en Drunense Duinen in, poeh wat is dit gebied nog nat. Dat verwacht je niet van een duin gebied. Dit is een van de grootste stuifzandgebieden van West-Europa. Ook vandaag is het weer een vrij autoluwe route, af en toe moeten we een drukke weg over, maar dan duik je al snel weer het bos in. Net voorbij Haaren maken we een pauze, midden in het bos, bij kasteel Nemelaer. Dit is een 14e eeuws kasteel en het is vernoemd naar het riviertje Amer en Laer. Het Brabants Landschap heeft dit kasteel in 1964 aangekocht voor 1 gulden. De laatste kilometers van vandaag gaan door natuurgebied Kampina, dat ten oosten van Boxtel ligt. Dit gebied bestaat uit natte heide en vennen en is ca. 1200 hectare groot. Hier leven verschillende amfibieën en sinds mei 2016 ook de boomkikker. Bij het uitrijden van dit gebied is het nog maar een paar kilometer naar Oirschot en als we niet opschieten, krijgen we toch nog een regendouche. Het ziet onheilspellend donker uit en we zitten maar net aan het bier in het centrum, als het noodweer los barst. Na 45 minuten is het droog, nog even eten halen bij de Jumbo ( en dat voor die prijs) en dan naar ons logeeradres. Een complete aparte woning, die we wel moeten delen met nog een fietster. Weer mooi gevonden door Anita bij vrienden op de fiets. We eten weer eens voor de tv, kijken nog heel even naar het laatste nieuws en kruipen dan onder de wol. Morgen hebben we een lange etappe voor de boeg, en ook wel een beetje een vreemde. Maar dat komt morgen…. Slaap lekker allemaal, morgen is Bevrijdingsdag 🇳🇱.

Jouw reactie