Dag 6: 3 mei 2024, Lienden naar Spijk (West Betuwe), 70 km.

3 mei 2024 - Spijk Gem Lingewaal, Nederland

Dag 6: 3 mei 2024, Lienden naar Spijk (West Betuwe), 70 km.

Het is zo ver, we worden wakker van het zachte getik van de regen tegen ons zolderraam. Gelukkig begint de dag met een overheerlijk ontbijt. Mini is nog een beetje onervaren, ze is pas onlangs lid geworden van vrienden op de fiets. We besluiten om iets extra’s te geven, kan ze leuke dingen mee doen met haar klein kinderen. Dit is gewoon B&B waardig, zo luxe. Iets voor half tien lijkt het droog als we afscheid nemen en koers zetten richting Gorinchem. Er valt een klein beetje vochtigheid uit de hemel wanneer we Lienden ( geboorteplaats van Jan Timmer, de president-directeur van Philips van 1990-1996) uit fietsen. De route voert ons door het land van Flipje. Via Ingen en Eck en Wiel komen we op de dijk langs de Nederrijn. Dat is ook de grens tussen de provincie Utrecht en Gelderland. Net voor de middag zijn we in Buren, een kleine plaats met nog een echte vestingmuur. Hier stoppen we even voor koffie, het is tot dan toe vrij droog gebleven. De weg wordt vervolgd langs de rivier de Linge en we komen door Buurmalsen en Tricht en uiteindelijk in Beesd. Dit stuk heeft het flink geregend en we besluiten om in Beesd te lunchen. Kan het regenpak ook een beetje drogen. Als we om 14:00 uur de tocht weer voortzetten, is het alweer droog. Het gaat verder langs de Linge, de route is niet zo spannend. Je bent hier eigenlijk net een paar weken te laat. De bloesems zijn nu uitgebloeid. Als we bij Vogelswerf zijn, moeten we eigenlijk van de route om naar Spijk te gaan, waar we vanavond zullen overnachten. Maar dit is nog 1,5 uur te vroeg( zijn pas vanaf 17:00 uur welkom), dus besluiten we, ook omdat het droog is, om de route nog een stuk door te fietsen naar Vuren. Hier ligt het fort van Vuren. Dat zijn dan nog 15 km extra en bij het fort willen we natuurlijk nog even pauzeren om er ons dagelijks biertje te drinken. En natuurlijk begint het, zodra we over de route verder zijn gegaan, weer met regenen. Een groot gedeelte van onze route vandaag gaat over de bestaande LF  waterlinieroute, en van deze waterlinie maakt het fort van Vuren ook deel uit. Het is een onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en werd in 1844 gebouwd aan de Waaldijk en diende ter bescherming van Gorinchem. Net voorbij vijven komen we aan in Spijk waar we te gast zijn bij Ellen. Dat is optie 5 of 6, deze keer is het regelen van een logeerplek niet makkelijk. Spijk is maar een klein gehucht ( 900 inwoners) aan de Linge en zo moeten we na de douche weer de fiets op om iets te eten. De enige eetgelegenheid is gesloten. Naar Gorinchem vinden we net te ver, dit is toch al snel 11-12 km op en neer. We besluiten om de dag culinair af te sluiten bij de grote M🫢. Die ligt pal aan de A15 en is maar 5 km heen en terug. Op de terugweg breekt zowaar nog het zonnetje door. De avond brengen we op de kamer door, aan de overkant ligt een sportveld. Genoeg voor vandaag, verhaaltjes voor het slapen moeten ook niet te lang zijn. Fijn weekend alvast en tot morgen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lammy:
    3 mei 2024
    Eten bij de Mac is ook wel een keer lekker 😀
  2. Anita Steffanie:
    3 mei 2024
    Jazeker Lammy. Ik heb gesmuld.

Jouw reactie