Dag 5: 2 mei 2024. Vierhouten naar Lienden, 83 km.

2 mei 2024 - Lienden, Nederland

Dag 5: 2 mei 2024. Vierhouten naar Lienden, 83 km.

De ramen hebben de gehele nacht op een kier gestaan en bij het krieken van de dag worden we gewekt door een fantastisch vogel orkest. De tuin grenst aan de Veluwe. Bob Marley moet zijn inspiratie voor zijn liedje “three little birds” vast hier hebben opgedaan! Vanmorgen eens niet aanschuiven, het ontbijt staat al in op de kamer gereed. Hebben alle tijd voor ons zelf. Om 09:00 uur nemen we afscheid van Gert-Jan, Sandra is dan al naar haar werk. Vanuit de oprit fietsen we direct de Veluwe op, hoe gaaf is dit. De route gaat eerst naar Uddel, hier pakken we pas echt de route van dag vijf op. Het landschap is niet erg afwisselend, voornamelijk heide en bos. Tja, wat wil je ook op de Veluwe. Via Garderen, Kootwijk en langs de Harskamp komen we in Otterlo. De Harskamp, hier heb ik tijdens mijn militaire dienstplicht leren schieten en handgranaten werpen. Wanneer je langs het schietterrein komt hoor je duidelijk de schoten van de huidige generatie D. Bij Otterlo stoppen we voor een lunch pauze, het is inmiddels al middag en we krijgen honger. Er liggen hier heel veel parken en campings, echt een toeristisch gebied. Via de Ginkelse Heide gaat het verder richting Renkum. Wel jammer dat de Elias Beeckman kazerne, waar ik toch bijna mijn hele dienstplichtig heb gezeten, net iets te ver om is. Hier zou ik graag nog eens hebben willen kijken. Onze tocht gaat verder richting Wageningen en langs de Nederrijn. We twijfelen even of we Wageningen in fietsen om hier iets te drinken. Het is dan 14:45uur en we hebben nog zeker een goed uur fietsen voor de boeg. Daarbij liggen er aan het water bij de veren ook overal horecagelegenheden. Vlak bij het veer naar Opheusden ligt de blauwe kamer, een restaurant, en hier hebben we een pauze genomen. Het is kwa tijd een beetje passen en meten, want je kan bij vrienden op de fiets vaak pas vanaf 17:00 uur terecht. Na de oversteek komen we ook in een andere gebied, de Betuwe. Heide maakt plaats voor fruitboomgaarden. Net voor half 5 ploffen we neer bij het Wapen van Lienden, de plaatselijke kroeg/restaurant. Na twee biertjes wordt het tijd om het logeeradres te zoeken. De lucht wordt ineens aan diverse kanten dreigend en we hebben maar net ingecheckt of het onweer barst los. Ook nu weer hebben we een super locatie, een hele bovenverdieping voor ons alleen, en onder is er ook nog een kamer waar de gasten kunnen zitten.  Mimi, zo heet de gastvrouw, is heel aardig. We mogen zelfs een wasje draaien. Ook vandaag mogen we mee eten, ze heeft genoeg en is maar alleen met haar nichtje, dat tijdens de vakantie bij haar logeert. Het klikt gelijk tussen Anita en Mimi en zo ontstaat er een leuk gesprek aan tafel. Na het eten gaan we naar de gastenkamer en drinken een koffie met het gebak, dat ook nog eens speciaal voor ons is gemaakt. Kan ik lekker mijn verhaaltje in mekaar zetten. Nu moet ik er een punt aan breien, Anita wil ook nog even tv kijken. Tot morgen maar weer!

Jouw reactie