4 juli, Flaach am Rhein naar Kaiseraugst, 92 km

4 juli 2023 - Pratteln, Zwitserland

Het blijft moeilijk om in een tent lang te slapen, weer ruim voor de wekker (06:00uur) zijn we wakker. Beginnen met opruimen en inpakken, als het ineens flink begint te regenen. Dan maar eerst ontbijten in de algemene ruimte, de buitentent pakken we wel in als het droog is. Om iets voor acht kunnen we aanrijden en het gaat direct flink omhoog. Een van de laatste klimmetjes van deel 2. Vandaag is de route niet echt spannend. Volgen de Rijnroute nummer 2, die komt vanzelf in Basel uit. In Mellikon maken we al onze eerste stop. Er komt een Zwitser op de fiets langs en draait zich om als hij ons ziet. Vraagt waar we naar toe gaan en hij vertelt dat hij vroeg voor zijn werk in Breda is geweest. Een leuk spontaan kort gesprek volgt. We passeren vandaag diverse keren de grens met Duitsland. De grens loopt precies door de Rijn en de route slingert dan weer aan de oostzijde en dan weer aan de westzijde. Dat is bij sommige plaatsen echt gaaf, de ene helft van de stad ligt in Zwitserland en de andere helft in Duitsland, zoals Rheinfelden. Echt grenscontroles zijn alleen bij de grote overgangen, ondanks dat Zwitserland niet bij de EU hoort. Het is wel weer praktisch met boodschappen doen, even in Duitsland de winkel in. Het is een slow start vandaag, komen niet opgang. Ook vandaag doen we het rustig aan, nemen geregeld een pauze en komen gewoon wat later op de camping. We willen vandaag ook weer veel kilometers maken, zo dicht mogelijk bij Basel komen en dat is gelukt. Vlak voor Kaiseraugst krijgen we nog een flinke plensbui over ons heen, gelukkig kunnen we schuilen in een bushokje. Onze tent hebben we opgezet aan de Rijn op een camping in Kaiseraugst. Wat een mooi plekje is dit. Dat is 15 km voor Basel. Fietsen eigenlijk redelijk op schema. Naast ons zijn ook Nederlanders met de fiets, zij zijn onderweg naar Nauders en hebben vandaag het eerste deel van de Rome route gefietst, dat is dat deel waar wij morgen aan gaan beginnen. Zo hebben we nog wat praktische tips gekregen.Na het eten babbelen we nog wat met de buren en zo rond half tien kruipen we de slaapzak in. Het is mooi geweest voor vandaag, we beginnen aardig moe te worden. Bis morgen!