Dag 12: Kamering via de treinsluis in Mallnitz naar Bad Gastein, 59 km.

17 augustus 2022 - Bad Gastein, Oostenrijk

Vandaag wordt een erg warme dag, dus zijn we vroeg uit de veren. Kunnen om 07:30 uur ontbijten en willen dan al dat de fietsen bepakt zijn. Alle opties voor als de klim van vandaag naar Mallnitz te zwaar zijn, hebben we door genomen. Eerst genieten we nog van een heerlijk ontbijt en daarna nemen we afscheid van Olof en Chantal van Huis Kathan. Hebben twee mooie dagen bij hun gehad. Relaxt fietsen we naar Spittal an der Drau, het gaat lekker. Inmiddels hebben we voorgenomen om niet met de treintje gaan, maar door te fietsen. Als het toch te zwaar wordt, of we krijgen andere tegenslag, dan pakken we om 16:59 uur de trein in Kolbnitz. Dit blijkt echter niet nodig te zijn. Het is de mooiste route tot nog toe en dat geeft veel energie.  Met een lekker tempo fietsen we door het dal omhoog. Pauze nemen we bij Reißeck, hebben dan al 40 km gefietst. Om 12:00 uur rijden we al Obervellach in. Dit is het dorp waar de weg zich splitst, of je fietst naar boven naar Mallnitz om de treinsluis te nemen, of je rijdt richting Heiligenblut bij de Grossglockner. Wij gaan rechts, het bord geeft al aan, nog 8 km naar Mallnitz. De weg begint direct steil omhoog te kruipen, pakweg 3,5 km gaat het met een stijgingspercentage van 8-12% omhoog. Daarna gaat het minder steil (4-7%) verder omhoog. We besluiten om om de 2 km een pauze te pakken, even de spanning van de benen halen. Zo kruipen we naar boven. We worden alleen maar door een echtpaar op een mountainbike( een echte, niet met accu) ingehaald, verder gaat er niemand vanaf deze kant naar boven.

Net voorbij Lassech komen er nog een aantal haarspeldbochten, die nog steil zijn, maar daarna duikt het bord van de plaats Mallnitz al op. Het laatste stuk gaat naar beneden en in de verte staat de trein al gereed. Precies op tijd rijden we het perron op en kunnen we onze fietsen in de trein zetten. Het mountainbike echtpaar staat ook al klaar. De fietsen worden in een aparte wagon vast gezet en wij nemen plaats in de trein. Met maar 4 personen rijdt de trein vervolgens door de tunnel naar Böckstein aan de andere kant van de berg. In 13 minuten zijn we aan de andere kant. Nu gaat het nog 4 km naar beneden naar Bad Gastein, hier hebben we weer een overnachting. Het vaste ritueel, inchecken, douchen en omkleden, begint weer en even later lopen we door Bad Gastein. Een echte wintersport plaats, het is er erg rustig.  Hier staan giga grote patserige hotels, mooie statige gebouwen. Het is de moeite waard om hier door het plaatsje te lopen, maar de wegen en trottoirs zijn heel erg steil, 20-25% is heel normaal. Fietsen is zo goed als onmogelijk, of je moet een e-bike hebben. Eten doen we bij een pizzeria bij de waterval, de overige restaurants zijn erg duur. Erg moe maar zeer voldaan, liggen we op tijd in bed. Wat een mooie dag is het geweest. Waarschijnlijk is dit de laatste mooie dag, want vanaf morgen slaat het weer om en komt er regen, heel veel regen. Maar dat zien we morgen en overmorgen wel, voor nu eerst, guten nacht!

1. Simone:
    17 augustus 2022