Dag13: Bad Gastein naar Saalfelden, 59 km

19 augustus 2022 - Saalfelden am Steinernen Meer, Oostenrijk

Wanneer we wakker zijn bekijken we eerst het weerbericht. Er komt een flink regenprognose aan. Gisteren stond dateert tot 12:00 uur droog zou zijn, maar nu begint het al om 08:30 uur met regenen. Nadat we de tassen allemaal ingepakt hebben, gaan we kijken of het mogelijks om eerder te ontbijten dan 08:00 uur. Het ontbijt staat al klaar en men vindt het geen probleem als we eerder ontbijten. Dat is mazzel hebben, zo kunnen we al om 08:15 uur vertrekken. Het begin gaat door Bad Gastein via hele steile straatjes naar beneden en dan via een zandpad langs het riviertje het dal omlaag. Via erg leuke plaatsen, zoals Bad Hofgastein en Dorfgastein dalen we in snel tempo naar beneden. Bij Lend moeten we door een kloof, maar intussen fietsen we al een tijdje door de regen. Na Taxenbach wordt het droog en de temperatuur schiet direct met 8-10 graden omhoog. Regenkleding maar weer uit. Bij Bruck an der Großglockner heb je een mooi uitzicht op deze hoge mooie berg. De gletsjer is wel behoorlijk gekrompen met vroeger, er ligt nog maar een klein stukje. Even verderop staan we aan het water bij Zell am See. Het is ineens giga druk, pfff, wat een hoop toeristen zijn hier. We zijn heel blij dat hier geen betaalbare kamer te vinden was, want hier wil je niet overnachten. Snel doorrijden, maar je moet wel goed uitkijken, anders heb je zo zo’n toerist voor je fiets. Er volgt nu een heel mooi stukje van de route door de vallei. Langs een bergkam via Maishofen, Gering, Deuting en Schmieding komen we in Saalfelden. We zijn veels te vroeg, kunnen pas om 16:00 uur inchecken. Vandaag hebben we een appartement net buiten Saalfelden, dus eerst naar de Billa, de plaatselijke supermarkt. Tja, wat eten we vanavond….. Een blik Mexicaanse bonen soep en daar dan verse tortellini bij en een puddinkje😜 als toetje na. We nemen ook broodjes mee, omdat het niet zeker is of we een ontbijt kunnen krijgen. Biobauernhof Mussbachhof heeft ook kamers met ontbijt. Aangezien er een regenbui losbarst, wanneer we weer buiten zijn, gaan we eerst maar eens ergens zitten. Bij de lokale “clevers” ( hoe kan het ook anders) nemen we een koffie en een pannenkoek met ijzen vruchten….. lunchtijd😉 Ik bel onze gastvrouw of we ook eerder terecht kunnen, mocht dat niet kunnen dan blijven we nog even in deze grotere plaats. Gelukkig kunnen we al terecht. Het is een mooi adresje, er is veel te doen in deze omgeving. Er ligt een grote rodelbaan en er is ook een heel groot bike experience park.  Je kan hier makkelijk een weekje zitten. De gastvrouw vertelde dat ze in de winter altijd een grote groep ui de buurt van Roermond krijgt logeren, die hier gaan skiën, toen zij vroeg uit welk deelvenster Nederland wij komen. Ontbijten kunnen we ook, dus dat is fijn. Dan zijn de broodjes voor de lunch. Heerlijk genieten we op het balkon van het uitzicht, totdat het donker wordt. Op tijd naar bed voor de laatste tocht morgen naar Salzburg. Tot morgen!