Dag 14: Saalfelden naar Salzburg, 72 km.

19 augustus 2022 - Salzburg, Oostenrijk

Om 06:30uur gaat de wekker, het regent amper. Wel is het nat, heeft vannacht toch behoorlijk geregend. Tassen staan al klaar en het regenpak gaat onder de snelbinder. Nu eerst ontbijten, op het nieuws horen we dat het flink gestormd heeft in Karinthië en dat er veel treinen zijn uitgevallen. We maken nog een laatste praatje met de gastvrouw en bedanken haar, dat we ook hier eerder mochten ontbijten. Om iets over 8 fietsen we weg. Het is droog, wel erg vochtig. Al snel gaat de route door het bos, ze hebben hier in Oostenrijk overal prachtige brede fietspaden aangelegd. Die lopen gewoon langs de doorgaande wegen, maar niet zoals bij ons er vlak naast, maar mooi langs de bosranden. Het gaat via Lofer en Unken door een mooie smalle kloof waar de mist in de bergen hangt.  De ene keer links van de weg en de andere keer rechts. Er zijn mooie tunneltjes gemaakt, zodat je de drukke weg ook niet over hoeft te steken. Het is weer prachtig groen langs de route, aan regen is hier geen gebrek. Net voorbij Unken passeren we de grens en zijn we even in Duitsland. We pauzeren in Bad Reichenhall, een toeristisch plaats, waar ook een zout saline uit 1900 staat. Het is vooral een Kur Ort. Vanaf hier is het nog maar 15 km, vooral berg af. We komen langs het vliegveld en binnen no time staan we midden in het centrum van Salzburg op de Domplatz. Ook vandaag zijn we veel te vroeg, inchecken kan vanaf 14:00 uur en dit keer kunnen we niet eerder komen. De receptie is niet bezet voor die tijd. Dan maar even in de stad een kop koffie drinken. Dat valt overigens best tegen om ergens een plaatsje te bemachtigen. Het wemelt er van de toeristen, maar dat is logisch. Salzburg is een erg mooie stad, met veel barokke gebouwen. Het is de geboortestad van Mozart, en dat wordt ook door de gehele stad uitgedragen. Slapen doen we de komende 2 nachten bij het Flöckner B&B dat net buiten het centrum ligt, vlakbij de universiteit. Het fietsen zit erop, 14 dagen door 5 landen en 1000 km verder, zijn we weer een hele ervaring rijker.  Veel leuke vriendelijke mensen ontmoet, heel goed weer, op een hele dag regen na. Oostenrijk is een mooi en goed fiets land.  Na een frisse douche zijn we toch nog even de Altstad ingeweest. Even een klein beetje sfeer proeven en ergens iets eten. Morgen hebben we nog een dag om Salzburg te bekijken, te voet deze keer. Zondag morgen stappen we weer op de trein, dit keer niet de verkeerde, en komen we weer huiswaarts. Tot zondag.

1. Simone:
    19 augustus 2022
    Dank voor het meereizen! Prachtige tocht!
    Kunnen jullie lang van nagenieten🔆
  2. Manon:
    19 augustus 2022
    Nog fijne dagen en goede reis terug.
  3. Lammy:
    20 augustus 2022
    Mooi reisverslag heb je geschreven van jullie vakantie ! Ook hele mooie foto’s trouwens. Veel plezier nog in Salzburg en een goede reis terug.