Dag 3: Wenen naar Bratislava, 79 km.

8 augustus 2022 - Bratislava, Slowakije

Vroeg naar bed, betekend ook vroeg op. Om 07:30 uur zitten we aan het ontbijt, we zijn de eersten. Om 08:45 uur stappen we op de fiets en en vertrekken we in een ontwakend Wenen. Langs het Prater en over de Donau, om vervolgens de eerst 20 km over de eurovelo 6(een fietsroute van de Atlantische oceaan naar de Zwarte zee) langs deze rivier af te leggen. We zien het Ernst Happel stadion liggen, vervlogen tijden, zou de jeugd nog weten wie Ernst Happel is….. Het fietspad slingert door natuur en landbouw gebied, totdat het eindigt bij de Donau. En nu, tja er staat een bordje ‘naar het veer’ maar we zien alleen een woonboot liggen. Dan maar even vragen, oh we moeten de woonboot op. Via deze boot kom je op het veer, nou ja zeg maar gerust speedboot. Voor €12,00 worden innig geen 3 minuten naar de overkant gevaren. Via een kleine stijle klim komen we in Haslou an der Donau. Het weer ziet er dreigend uit, kan elk moment gaan regen. Bij het plaatselijke stationnetje is een overkapping. We nemen maar een pauze, en nog geen 2 minuten later plenst het. Na de koffie verder, we steken illegaal de spoorweg (die was volledig afgesloten) over. Ons fietspad loopt aan de andere kant van het spoor, er is geen andere optie. Via de laatste dorpjes van Oostenrijk fietsen we met constant de Donau aan onze linker kant naar de grens. Het is net voor 14:00 uur wanneer we Slowakije binnen rijden. Voor het eerst fietsen we in het “oostblok”, achter het  voormalige ijzeren gordijn. Dit land is pas sinds 1 januari 1993 onafhankelijk. Voorheen is het onderdeel van Tsjecho-Slowakije geweest. De fluwelen revolutie, najaar 1989, is het communistisch regiem omver geworpen, zonder militair ingrijpen. Via een mooi brug rijden we over de Donau Bratislava in. Een mooie stad, de hoofdstad, wel een flink stuk kleiner dan Wenen. Er wonen ook maar  5.3 miljoen inwoners in Slowakije. Ons hotel Bluebell ligt in een ambassade buurt, dus dat zal wel veilig zijn. Inchecken, douchen en de stad in om te eten. Helaas is het weer minder, het druppelt geregeld en het is fris en dus besluiten we om terug naar het hotel te gaan. Het dagelijkse huiswerk moet nog gedaan worden😜. Dobre sa vyspi A uvidíme sa zajtra .