Dag 5: Fertörákos naar Torony, 85 km.

10 augustus 2022 - Torony, Hongarije

Het is even wennen, maar een knetter hard bed slaapt best goed. Alleen als je op staat merk je dit, alles kraakt. Het wordt weer een warme dag vandaag, maar eerst lekker ontbijten. We bepakken de fietsen en vertrekken, eerst over een erg hobbelige weg. De route vandaag loopt vrijwel langs de grens Oostenrijk-Hongarije. In totaal steken we 4 keer de grens over. Deze grens wordt overigens overal bewaakt door militairen. Je kan er ook alleen met de fiets door, er staan flinke beton blokken op de weg. Hongarije heeft net geen 10 miljoen inwoners en is sinds 1989 een volksrepubliek. 1989 is dus een belangrijk jaar geweest voor de Oostblok landen. De val van de muur heeft de val van het communisme te weeg gebracht. Het eerste waar ik gisteren aan dacht toen we Hongarije binnen fietste, was aan Rob de Wit, een voormalige voetballer van AJAX, die op14 mei de 0-1 maakte voor Nederland in de uitwedstrijd tegen Hongarije met een prachtige stift. Nederland werd 2e in de voorronde voor het WK 1986. Nederland werd toen alsnog door België uitgeschakeld. Vervlogen tijden, toen voetbal nog mooi was. Hongarije is hedendaags vooral bekend vanwege die omstreden president Viktor Orbán. Genoeg geschiedenis. Het venijn van de route van vandaag zit in het laatste stuk. Na Köszeg, met een mooi historisch centrum gaat het flink omhoog, hier maken we de meeste hoogtemeters van vandaag. We fietsen dan op een plateau, de laatste 10 km naar Torony gaan lekker berg af. Heerlijk fietsen is dit, wind op de rug en dan dalen met 30 km/h dat is heerlijk fietsen. Aangezien we pas om 16:00 uur kunnen inchecken gaan we bij een restaurant eerst een lekker koud biertje drinken. Verder is er ook vrij weinig in dit kleine dorpje. Er ligt op 7 km een grote plaats, Szombathely, maar dat vinden we te ver. Na het inchecken en douchen gaan we in hetzelfde restaurant ook eten. Het is gewoon niet te geloven hoe goedkoop het is. Betaalden we vanmiddag nog maar € 3,68 voor 2 halve liters bier, vanavond eten we voor een slordige € 26,00 ook nog eens 3 gangen inclusief drank😉. Weet je gelijk waarom die Nederlanders allemaal naar het Balaton meer gaan. Na het eten zijn we nog naar een uitzichtpunt in Dosmaz gefietst. Nu liggen we lekker in een kamer met airco Hongaarse tv te kijken. Morgen slapen we weer in Oostenrijk. Blijf gezond en tot morgen.💤

1. Trees:
    11 augustus 2022