Dag 9: Lavamünd naar St. Jakob Im Rosenthal, 93 km

14 augustus 2022 - Sankt Jakob im Rosental, Oostenrijk

Het is 06:00 uur als we breed gewekt worden door de kerkklokken. Mijn God, het is zondag. Er is geen officieel ontbijten, maar er staat koffie en we kunnen brood roosteren met jam. Nou prima om de dag meeste beginnen. Al snel gaat het weer bergopwaarts en pikken we de Drauradweg op. Het mooie van fietsen hier is, dat je zeker ‘s-morgenvroeg, hier veel wild ziet. Bijna elke dag zien we herten die vlak voor ons de weg oversteken of in de naast gelegen pompoen- of maisvelden op zoek zijn naar voedsel.

Na een kleine 20 km moeten we over een hangbrug, en die beweegt ook nog. Gaaf. Dan belanden we in een omleiding, de Jaunatalbrücke is gesloten, wegens werkzaamheden. De omleiding gaat een stukje verder waar we de Drau kunnen oversteken. Vanaf hier is het schotterplatz, ofwel zandpaden, 60 km lang. De ene keer langs de westoever, dan weer over de oostoever. Wel zijn er bijna geen Radtstätten( drinkgelegenheden), die waren er langs de Mur wel veel. De dorpjes die langs de Drau liggen, liggen er ver vanaf en soms ook nog bergop. Uiteindelijk komen we op pakweg 5 km voor het einde toch een restaurant tegen. Hier drinken we een weizen, dat is een beetje een traditie om op het einde van elke fietstocht een biertje te doen. Nu nog even ons overnachtingsadres zoeken en dan zit het erop voor vandaag, dachten we. Om ergens iets te eten moeten we of 1,5 km lopen, berg op en berg af, of nog 2,5 km berg op fietsen. We besluiten te lopen en in het plaatselijke restaurant is het een leven van jewelste. De lokale bevolking heeft duidelijk te veel bier op. Het is eten is heerlijk en met een volle buik lopen we weer terug. Moe maar ontzettend genoten kruipen we vroeg naar bed. Slaap lekker allemaal.