28 april 2024 Heythuysen naar Baflo, 66 km

29 april 2024 - Baflo, Nederland

De 10 provinciën fietsroute.
Dag 1: 28 april 2024. Heythuysen naar Baflo.
Vanmorgen met de fiets naar station Weert, hier nemen we de trein naar Groningen. Alleen in Utrecht centraal moeten we overstappen. Reizen met de fiets in de trein is altijd wel een gedoe. Is er genoeg plek, je zit altijd in het in en uit stap gedeelte. Bent eigenlijk altijd een “sta in de weg” voor de overige treinreizigers. Het is rustig in de trein vandaag, dus het gaat zijn gangetje. Totdat we Zwolle binnen rijden. Tijdens het informatie gesprek van de conducteur, komt het bericht dat de trein niet verder gaat dan Zwolle. Er is een aanrijding op het traject Meppel-Assen. De keuze is wachten tot ca. 15:00 uur of via Leeuwarden naar Groningen. Dan maar overstappen op de trein naar Leeuwarden. Hier moeten we verder met Arriva, een plaatselijke vervoerder. Een boemeltrein die op bijna elk stationnetje stopt. In een bomvolle trein steelt de “conducteur” de show, maakt met iedereen een praatje, en ook al is de trein vol, hij maakt gewoon plaats. Zelfs toen iemand met een vouwfiets naar binnen wilde, terwijl er al 4 fietsen in de trein waren. Hij opent de wc en zegt heel mooi, aha, hier hebben we nog een plekkie. Om 13:35 uur komen we in Groningen aan. Met windkracht 5 op de rug starten we onze route naar het wad. Boven aan de dijk is het niet te doen, je waait bijkans van de dijk af. Heerlijk uitwaaien, snel een paar fotootjes en dan tegen diezelfde wind in richting Pieterburen. Hier even een drankje gedaan. Inmiddels is het al 17:00 uur en we hebben nog 7 kilometers voor de boeg naar Baflo. Hier slapen we bij vrienden op de fiets. Eerst inchecken en de tassen achter laten en dan naar het dorp om iets te eten bij Grandcafé de Hoek.  Voordat we lekker in ons bed kruipen mogen we toch nog een kilometer of 2 tegen de wind in terug. ‘S avonds languit in bed nog naar “Dwars door de lage landen” gekeken en daarna nog een verhaaltje gemaakt. Alleen komen we niet meer in de app reislogger, of dit een storing is. We hebben een melding gemaakt, horen het morgen wel. Voor nu welterusten.

Jouw reactie