17 juni, Fiumicino, via Rome, naar Prima Porta, 74 km.

17 juni 2023 - Prima Porta, Italië

Dagje Rome staat er op programma, maar eerst op zoek naar een fietsenmaker. Op 2,5 km ligt er een, hij repareert de achterband, die zit namelijk niet goed op de velg, en voorziet onze stalen rossen weer van 5 bar lucht. Dan op zoek naar de route richting Rome. Jeetje, wat een drukte op de weg, dat is wel even wennen op zo’n drukke wegen waar de auto’s voorbij komen. Even later wijst een fietsbordje Rome ons de weg over een gravelpad. We hebben het idee dat we in het programma, de gevaarlijkste wegen zitten, maar dan op de fiets. Een smal zandpaadje met links en rechts meters hoge begroeiing en dat 8 km lang. Eenmaal in Rome wordt het zowaar nog drukker. Van te voren hebben we een toeristische fietsroute van route you gehaald en die rijden we in omgekeerde richting, dat komt ons beter uit. Helaas, betekend dit dat we geregeld tegen het verkeer in moeten en dus hebben we flink lopen(eigenlijk fietsen😀) zoeken. Om 12:30 uur besluiten we om te lunchen, we rammelen van de honger. Het ontbijt in Italië stelt niets voor, daar kun je niet op fietsen. Een uurtje later stappen we weer op de fiets, althans dat is de bedoeling. Er ontsnappen mij een paar woorden die de Paus liever niet hoort, de 2e lekke band bij Anita. We vragen aan omstanders waar er een fietsenmaker is in de buurt. Geluk deze keer, de Decathlon ligt 300 meter verderop. Een kleine 20 minuten later zitten we weer op de fiets. We vervolgen onze route, maar niet voor lang. Dan gaat de route tegen het verkeer in, en dan stuurt hij ons een zandpad in, dat na 100 meter gewoon op houdt. Het wordt zo erg dat we de route skippen, en de kortste route naar het Vaticaan nemen. Hier begint namelijk de echte route naar huis. Onderweg zien we nog het Colosseum, Pantheon, het monument van Victor Emanuel II en het kasteel Sant Angelo. Om ca. 17:00 uur starten we de originele route naar huis met voor vandaag een overnachting in Villa Drusilla in Prima Porta net buiten Rome aan de noord kant. Na een heerlijke douche lekker gegeten bij restaurant Le Vere Grotte even verderop in de straat. Het is nu 21:30 uur en al pikke donker, tijd om te maffen. We kletsen nog met een paar Nederlandse dames die ook in onze villa logeren. Morgen weer een spannende dag,dan is de overnachting nog niet geboekt. Dus dat is ook voor jullie nog een verrassing. Buonanotte per ora.

1. Lieke:
    17 juni 2023
    Ik zal jullie een cursus band plakken cadeau geven, misschien wel handig ;)
    Slaap lekker en een mooie tocht morgen :)
  2. Lammy:
    17 juni 2023
    Mooi verslag en leuke foto’s van jullie 1e dag in Rome. Succes morgen.
  3. Lammy:
    17 juni 2023
    Als dit de slechtste dag was dan wordt het allen maar beter.
    Succes.
  4. Manon:
    17 juni 2023
    Welterusten en hopelijk morgen geen platte banden 😆