18 juni, Prima Porta naar Soriano nel Cimino, 86 km.

18 juni 2023 - Soriano Nel Cimino, Italië

We hebben heerlijk geslapen in een prima bedje. Het is een ontbijtbuffet vanmorgen en alles staat klaar, we kunnen pakken wat we willen. Om 08:00 uur zitten we op de fiets. Het is dan al 26 graden en we mogen gelijk gaan klimmen. De eerst echte fietsdag en er zijn nu al 2 dingen die opvallen. De wegen zijn van een verschrikkelijke kwaliteit. Het lijkt soms wel of we dronken zijn, zo laveren we van links naar rechts over de weg. Het 2e is, de viezigheid langs de weg. Ben je jouw schijtpot of koelkast moe, dan pleur je hem gewoon ergens langs de weg, en overal ligt er glas aan de rand van de weg. De route vandaag gaat omhoog en omlaag en zo uiteindelijk 86 km achter elkaar. In Mazzano Romana houden we pauze om iets te eten en te drinken. Hier ontmoeten we de eerste fietsers die naar Rome onderweg zijn. Er volgen er nog veel. Hou je vast, de heer en mevrouw zijn 80 en 82 jaar, hebben pakweg 10 kilo overgewicht bij zich en een mooie e-bike met ortlieb tassen. Uiteraard geen tent. Uit Holland natuurlijk, zijn al 4,5 week onderweg en nu hebben ze zich verreden. Of we hun een beetje de goede richting op willen wijzen, want zij fietsen volgens het Reitsma boekje. Zo’n Garmin dat vinden ze maar niets. Ik ben er nog steeds verbaast over, nu ik dit type. Diep respect dat je zo’n tocht nog doet op die leeftijd. Wij stappen weer op onze fiets en hobbelen van hoog naar laag door het landschap. Om 13:30 zijn we in Carprarola om te lunchen, droog brood en een croissantje dat hebben we vanochtend mee mogen nemen, o ja en bananen. Dorst dat is wat we hebben, echter is het zondag en er is heel weinig open. Ik weet bij een jonge dame nog een volle bidon met water te scoren, hiervoor moesten er wel 60 extra hoogtemeters gemaakt worden, terwijl Anita uitgeteld op het bankje blijft zitten.🤫. Op dit punt besluiten we dat we nog maximaal 20 km willen fietsen, we zitten hier al aan de 1000 hoogtemeters en het is heel erg zwaar. Snel naar booking.com en een hotel is zo geregeld. Soriano nel Cimino, daar hebben we hotel Eremo geboekt. Dat zijn dan nog 20 km, maar vandaag hebben we het venijn in de staart. Eerst weet ik nog een koude cola te scoren in Vignanello, hier is gelukkig een supermarkt die wel open is. Met nog 2 a 3 km voor de boeg zien we de stad al liggen, boven tegen een heuvel geplakt. Natuurlijk ligt ons hotel helemaal boven en zo mogen we de laatste 2 km ook nog eens flink gaan klimmen. Uiteindelijk zitten we om iets voor 5 aan een heerlijk pot koud bier. Het is erg rustig in het hotel, weinig gasten in het voorseizoen. Eten doen we in het hotel, we gaan nergens meer naar toe vandaag. Vroeg naar bed na een dergelijk zwaar begin, we moeten goed uitrusten, morgen staat er weer zo’n zware tocht voor de boeg. Tja, en dit is dan gelijk ook de eerste dag ZONDER lekke band. En nu “fingers cross” en welterusten. A domani!