2 juli, Chur naar Altenrhein, 95 km.

2 juli 2023 - Altenrhein, Zwitserland

Als je met Reinhard Mey de dag eindigt, dan moet je de nieuwe dag ook beginnen met……. Nana Mouskouri, gutenmorgen, gutenmorgen, gutenmorgen Sonnenschein. Ja, schrijf die Sonnenschein maar op je buik. Het is erg vochtig door de regen, die grotendeels tijdens de nacht is overgetrokken. Het is een kleine wereld, de mist/nevel hangt heel laag. Geen bergtoppen te zien. Net 12 graden. Om, schrik niet, 05:30 uur worden we wakker en beginnen we heel stil met afbreken en inpakken. Ook op deze camping staat een tent met banken voor algemeen gebruik. Hier ontbijten we en kunnen we de tassen goed inpakken, daarna gaan we weer op de fiets verder. De route gaat voornamelijk langs de Rijn. Vlak voor Liechtenstein begint het te regenen, we stoppen en drinken koffie met een reep. Regenpak aan en verder. Oh wat is het heerlijk om in een goed gestructureerd land te fietsen, fietspaden zijn geasfalteerd en alles is prima bewegwijzerd. Het is half elf als we al 73 km op de teller hebben en we in Mauren stoppen bij een vogelpark, waar we koffie en bratwurst mit brot eten. Waarom niet, voor het eerst weer eens vlees in 2 weken. We maken een praatje over de staat Liechtenstein en kunnen als we weer opstappen, het regenpak weer opbergen. Het gaat nu richting Bodensee en we passeren diverse keren de grens, dan weer zijn we in Oostenrijk en dan weer in Zwitserland. Uiteindelijk eindigen we in Zwitserland in Altenrhein op camping Idyll vlak bij de Bodensee. We zijn lekker op tijd, hebben aardig wat kilometers afgetikt en kunnen nu nog uitrusten en de was doen. Dat wordt namelijk ook weer tijd. Typisch is wel dat we in het duurste land, de goedkoopste overnachting tot nu toe hebben. Daar staat tegenover dat het eten en drinken weer flink duurder zijn. Chf(Zwitserse Franc) 6,00 voor een biertje zijn we nog niet gewend deze vakantie. In verhouding blijft het natuurlijk hetzelfde dan in Italië, goedkopere overnachting en duurder eten/drinken of duurdere overnachting en goedkoper eten/drinken. Zwitserland is echt een mooi fietsland, maar erg duur,  maar goed Italië is ook wel heel goedkoop. De tent staat inmiddels en de kleren zijn ook droog, nu is het tijd voor een biertje. We eten in het restaurant van de camping, is lekker makkelijk, hebben ook geen zin meer om nog op de fiets te klimmen. Ondertussen komen er weer meer fietsers de camping op, zelfs een gezin met kleine kinderen. Het is weer een gezellige levendige boel. De fietsen krijgen ook nog een douche- en smeer beurt. Tegen achten nog een bakkie en dan stilletjes aan de slaapzak in. De ouwe luitjes zijn erg 🥱. Welterusten.