23 juni, Vrijdag, of wel: vrije dag😀

23 juni 2023 - Empoli, Italië

Lekker geslapen, kan ook niet anders na een fles Vino Bianco. Even snel naar de winkel om de hoek, om kaas en mortadella te halen. Wat een luxe is dat. Eenmaal terug ruik ik de koffiegeur al. Eerst een relax ontbijtje, vandaag is het echt vakantie. Dan lopen we naar het station en kopen een ticket naar Lucca. In een boemel dieseltje gaat het naar Pisa, hier moeten we overstappen. Lucca is een erg leuk stadje, we slenteren door de straatjes, eten een ijsje en drinken koffie. We merken beide dat we zo’n dag nodig hebben. Op Piazza Napoleone is live muziek, we gaan op een terras zitten. Plotseling komt er een groep Nederlanders op leeftijd langs, met gids. Wij zeggen beide tegelijk, dit lijkt dat programma, We zijn er bijna, wel. Je merkt dat Lucca erg toeristisch is, ineens zie je en hoor je Duitsers, Nederlanders, Scandinaviërs en Italianen. ( haha) Dit is eigenlijk veel beter, dan dat we hier naar toe gefietst waren. Dan heb je geen tijd om het stadje te bezoeken. Nu hebben we dit wel gekund. Jammer is, dat we een weekje te vroeg zijn, vanaf 29 juni begint hier het Lucca Summer Festival. Er treden grote namen op, zoals Kiss, Robbie Williams, Simply Red en Nora Jones. Na een paar uurtjes zijn we met de trein weer terug gegaan en in Pisa uitgestapt. Ook de scheve toren moet bezocht worden. Pisa is veel groter dan Lucca, vanaf het station wandelende we over de winkelstraatjes en over de rivier Arno, naar de toren. We lunchen ergens in een van die typische steegjes die je in deze steden kan vinden. Daarna weer met de trein terug naar Empoli. In het noorden hangen donkere wolken, maar regen valt er bij ons niet. We doen nog enkele boodschappen voor morgen, het wordt een pittige dag. We beginnen aan de eerste etappe door de Apennijnen. Vroeg naar bed, willen om, jawel hoor, 06:00 uur op de fiets stappen. Maar dat vertellen we morgen weer. Caio.