28 juni, Brescia naar Palazzolo sull Oglio, 59 km.

28 juni 2023 - Palazzolo sull'Oglio, Italië

In onze kamer hebben we een gedeelde keuken, ontbijt en drank ligt in de koelkast. Heel stil maken we koffie en ontbijten we. Om 7 uur vertrekken we door het centrum van Brescia. Na 10 minuutjes fietsen krijg ik last van krampen in de buik, o jee, een Dumoulintje. We zoeken een koffiebarretje en pakken dan om te beginnen maar eerst een cappuccino, zodat ik het toilet kan opzoeken. Anita wil graag dat we, van zo’n vroege koffiepauze, een dagelijkse routine maken. Via een fietspad naar Paratico verlaten we de stad. Met argus ogen kijk ik naar de achterband van de fiets van Anita. Het zal toch niet! Voorzichtig vraag ik of er nog wind in de band zit. (zo zegt Anita dit altijd). Nu je het zegt, ik vind al dat die wat slap aanvoelt, maar het gaat wel. Is nog te vroeg, de fietsenmakers gaan pas om 9 uur open, zolang wachten schiet niet op. We fietsen helemaal naar het Iseo meer via een fietspad. Af en toe zijn we de bordjes kwijt, maar als we dan weer terug rijden, dan komt het toch goed. In Clusane, aan het Iseo meer, zoeken we een fietsenmaker op. Hij gaat de band nu goed repareren, zegt hij en ondertussen probeert hij Anita een mooie Cervelo racefiets te verkopen. Hoe nemen we die dan mee, zeggen we. No problem, i bring him to you in Holland en ondertussen laat hij foto’s en een filmpje zien, dat hij dit ook al met iemand in Dublin heeft gedaan. Een goed uur hebben we leuk gebabbeld over van alles en nog wat. Hij zegt wel dat we Bergamo Alto moeten gaan zien, dat is zo mooi. Wij knikken, maar die keuze hebben we nog open staan. Door of onderlangs Bergamo? De band wordt gemaakt, het velglint is dun en versleten, zegt hij. De spaken, die zijn door de vorige fietsenmaker hier en daar iets aangedraaid, prikken door het lint. Wanneer we hem fooi geven, komt ie met een fles water aan voor in de bidons. Heerlijk koel water slaan we niet af en nemen afscheid. Aan het meer nu maar eerst even lunchen. Het is akelig stil bij het Iseo meer, hadden hier toch wel wat meer toeristen verwacht. We fietsen verder, temperatuur is nu erg aangenaam, en de campings in Clusane zien er niet al te uitnodigend uit en ook nog eens duur t.o.v. een hotelletje. Bergamo is nu net iets te ver. In Palazzolo sull Oglio kunnen we nog een kamer voor 6 tientjes krijgen, verder is er vrij weinig tot aan Bergamo. Dus deze nemen we, hotel Albergo Villa & Roma. Er zit niemand aan de receptie, er liggen sleutels klaar voor andere gasten. Bellen dan maar, er wordt gezegd dat we kamer 23 krijgen, maar die sleutel hangt er niet. Telefonisch geven ze ons aanwijzigingen waar we deze sleutel achter de balie kunnen zoeken. We trekken alle laatjes en kasten open en vinden uiteindelijk de sleutel. Ja, je kan zelfs achter de computer, er zit geen schermbeveiliging op. Als we aangeven dat de sleutel is gevonden, verbreekt men de verbinding. Prima, wij gaan de kamer op en douchen maar. Ik heb via booking geboekt, maar niet met creditcard, ze hebben ook geen paspoort of identiteitskaart van ons. Kan een goedkoop nachtje worden🤑. Nu eerst douchen en kleren wassen en dan naar een pizzeria om de hoek om te eten. We hebben flinke honger en dorst🍺. Het hotel ligt weer boven op een heuvel, je hebt hier een mooi uitzicht over de stad, hebben echter geen fut meer om helemaal naar beneden te lopen. Is ook beter, kunnen we de route voor morgen bestuderen en onze opties afwegen/bekijken. Blindvaren op de gpx route doen we niet meer. Deze mooie dag sluiten we af met Buona notte.