29 juni, Palazzolo sull Oglio naar Lecco, 76 km

30 juni 2023 - Lecco, Italië

Vroeg uit de veren, hebben besloten om toch via Bergamo te fietsen. Voor de eerste keer hebben we geen ontbijt. De peperkoek, die van thuis is meegenomen hebben we gegeten en dan de fiets op. Receptie is al open en de administratie wordt nog afgehandeld. Geen gratis nachtje dus. Een dorpje verder is er al een bakker open en hij heeft ook broodjes. Vier stuks nemen we mee voor de lunch en een een gevuld croissantje voor bij de koffie in het volgende dorp, waar we wel koffie krijgen. Net voor Bergamo raakt de gpx route de weg kwijt. Er is iets veranderd in de infrastructuur. De oude route gaat nu dwars door een maïsveld. Over een zandpad zoeken we een weg naar de geasfalteerde route terug. In Bergamo, omgedoopt tot Bergamooi, fietsen we helemaal naar boven naar Alto, het oude gedeelte van de stad. Hier heb je een prachtig overzicht over de hele stad. Het is wel even onwerkelijk om in deze stad van de dood te fietsen. Corona heeft hier enkele jaren gigantische huisgehouden. Nog steeds zie je mensen met mondkapjes, de schrik zit er bij sommigen nog goed in. Je kan natuurlijk dezelfde weg naar beneden nemen, maar Marcel zoekt op de kaart van de garmin altijd naar afkortingen. En zo lopen we van boven via een steil weggetje naar beneden, echter gaat dit weggetje over de roze route streep op de garmin. Hier klopt iets niet. De garmin route gaat door een tunnel🫢. Een stuk verder richting het centrum komen we toch op de route en moeten we weer een stukje omhoog, tot de afslag naar de tunnel, waar de route verder gaat. Zo slingeren we aan de bovenkant van Bergamo de stad uit over drukke wegen. Rond de middag stoppen we weer bij zo’n restaurant waar allemaal bouwvakkers komen lunchen. Daar vragen we of er geen fietspad naar Lecco gaat. De enige weg is deze drukke Strada Provinciale. Google maar eens raadplegen. Die geeft wel een route langs de drukke weg aan. Zo fietsen we via de kleine dorpjes toch een 12 km niet over de drukke weg. De auto’s en vrachtauto’s in het noorden zijn toch minder vriendelijk bij het passeren. Later moeten we toch nog over deze drukke weg langs het meer. Vandaag besluiten we om de tent er maar eens uit te halen, Camping Rivabella is nog plek, mooi aan het water. Tent opzetten en aan het water op een terras eten en nog een biertje doen. Morgen zien we weer verder, o ja, er wordt regen voorspeld. We liggen net in de tent of het begint al te regenen. Eerst rustig en daarna flink. Op het ritme van de regen vallen we in slaap, Anita het eerst en dat is te horen😝. Morgen zien we wel weer verder, hopelijk blijft het redelijk droog.