30 juni, Lecco naar Chiuro, 109 km.

30 juni 2023 - Chiuro, Italië

Gaan we ook eens kamperen, de hele nacht heeft het geregend. Goed geslapen worden we wakker. Het is dan zo goed als droog. We pakken alles weer in en breken de tent af. Ineens gaat de hemelpoort weer open. Snel bedekken we wat spullen onder het grondzeil en fietsen naar de overkapping bij de ingang, zodat de tassen droog blijven. Als het droog is halen we de rest en maken we ontbijt. Nog redelijk op tijd, net voor 8 uur, fietsen we weer verder. De rest van de dag blijft het vrij droog, op hier en daar een paar kleine buitjes. De route gaat over het schiereiland van het Como meer naar Bellagio en heeft op het laatste een te steile klim naar Madonna del Ghisallo. Dit is een bedevaartsoord voor wielrenners, nou die moet het maar zonder ons bezoek doen. Dit is toch echt te steil (16%) voor een fiets met bagage. In Bellagio gaat het met de veerboot naar Varenne en van hieruit langs het meer naar Colico. Tijdens de lunch hebben we de optie om over de Splügen pass te gaan nogmaals bekeken. Het lijkt ons toch niet verstandig, hij is vanuit Chiavenne toch te steil. Eerst een dikke 10 km tegen 6-7% en dan nog eens 8 km tegen 9% en dan is er ook nog het onbestendige weer morgen. Bij veel bewolking kun je toch niet genieten van de mooieuitzichten. Zes jaar geleden hebben we een dergelijke ervaring ook al eens gehad op de Tjimmelsjtoch. Toen was er het geluk van een taxi die ons naar boven heeft gebracht, maar dit geluk heb je niet altijd. We laden snel de route naar Tirano door het Valtelina dal. Deze route loopt langs de rivier de Adda helemaal tot in Bormio. Vorig jaar hebben we hier met de racefiets gefietst en we weten dat dit een mooi aangelegd fietspad is. Onderweg zoeken we naar een overnachting en die vinden we in Chiuro, 20 km van Tirano. Alle spullen zijn op de kamer uitgestald om te drogen. Morgen gaat het dan op de fiets naar Tirano en hier pakken we dan de beroemde Bernina Express om over de Alpen te komen. Nu nog even iets eten en dan slapen, we zijn beide bekaf. Tschüs und bis in die Scheiz.